Innoptus Solar Team betwist met tiende Belgische zonnewagen WK in Australië
Het Innoptus Solar Team zal met de ‘Infinite’, de tiende Belgische zonnewagen, in oktober het wereldkampioenschap betwisten. De twintig ingenieursstudenten van de KU Leuven werkten een jaar lang samen aan de jubileumzonnewagen. In de herfst neemt het gezelschap met deze wagen deel aan de ‘Bridgestone World Solar Challenge’, het wereldkampioenschap voor zonnewagens en wel in Australië.
Het team bouwt elke twee jaar een nieuwe zonnewagen, deze zal later op het jaar deelnemen aan het wereldkampioenschap in Australië (22-29/10).
“Als team hebben we enorm hard uitgekeken naar dit moment. Na meer dan een jaar lang hard werken aan het ontwerp en de productie zijn we trots dat we eindelijk onze zonnewagen kunnen tonen aan de buitenwereld. Hopelijk kunnen we met de Infinite onze wereldtitel verlengen”, aldus Cedric Verlinden (23) uit Holsbeek, de team manager van het Innoptus Solar Team.
Energetische innovaties
Voor deze editie van het wereldkampioenschap namen de teamleden vooral het energetisch aspect van de wagen onder handen. Zo werden onder meer de motor en het batterijpakket sterk geoptimaliseerd en worden de limieten van de beschikbare technologie opgezocht. Het zelfontworpen batterijpakket zorgt ervoor dat de wagen zo’n 900 kilometer kan rijden. Dat is goed voor een rit van Brussel naar het zuiden van Frankrijk, zelfs wanneer de zon niet schijnt. Dat is 200 kilometer meer dan de autonomie van de vorige zonnewagen. Daarnaast zette het team ook in op de in-huis productie van de motor. Zo slagen ze er in om een enorme efficiënte motor te bouwen met een topsnelheid van 170 km/uur.
“Na veel onderzoek en optimalisaties aan het productieproces, is het ons gelukt om een motor te bouwen met een hogere efficiëntie dan motoren die gebruikt worden door Tesla”, wist Stan Kelchtermans (25) uit Heusden-Zolder, elektrisch ingenieur van het Innoptus Solar Team.
Limieten opzoeken
De teamleden werkten aan hun innovatief ontwerp voor een vin. Deze vin staat op de cockpit van de wagen en wordt uitgeklapt bij zijwind. Hierdoor kan de wagen zeilen op de wind en verbruikt deze tot vier keer minder energie. Het is de eerste keer dat de vin wordt ingezet in Australië en een significant competitief voordeel kan opleveren voor de Belgen.
Ook op mechanisch vlak is de Infinite geoptimaliseerd ten opzichte van haar voorgangers. De Infinite is de smalste Belgische zonnewagen ooit en is nog gestroomlijnder dan haar voorgangers. Hierdoor verbruikt de wagen minder energie en kan er tijdens de wedstrijd sneller gereden worden. Om de zonnewagen zo smal te maken, is er grondig gesleuteld aan het mechanisch ontwerp van de wagen.
“Bij het ontwerp van de nieuwe zonnewagen hebben we een vin geïmplementeerd. Deze technologie stelt ons in staat om te zeilen op de zijwind in Australië en hierdoor kunnen we extra energie besparen”, aldus Vincent Mertens (23) uit Heist-op-den-Berg, aerodynamisch ingenieur van het Innoptus Solar Team.
Verdedigen wereldtitel
Momenteel wordt de zonnewagen uitgebreid getest op Belgische bodem, vooraleer deze naar Australië vertrekt. In Australië worden de studenten uitgedaagd om met hun zonnewagen zo snel mogelijk van Darwin naar Adelaide te rijden. Dat is een traject van 3021 kilometer recht doorheen de Australische outback. De laatste keer dat het wereldkampioenschap plaats vond, haalden de Belgen de overwinning binnen. Ze verdedigen hun titel tegenover tegenover internationale teams, met topfavorieten uit Nederland, de Verenigde Staten en Japan.