logo Casalina

Het Belgische Solar Team bereidt zich voor in Australië op de heetste WK-editie ooit

Het Belgische Solar Team bereidt zich voor in Australië op de heetste WK-editie ooit
Aankomst van het Innoptus Solar Team in Australië

De twintig Leuvense studenten van het Innoptus Solar Team zitten momenteel in Darwin, Australië, waar ze zich voorbereiden op de start van het WK voor zonnewagens dat binnen exact één maand van start gaat. Dit wereldkampioenschap, met een uitdagende route van 3.021 kilometer dwars doorheen de Australische Outback, staat op het punt om de heetste editie ooit te worden.

Extreme hitte

Dit jaar zal er tijdens de zomer in Australië minder regenval zijn als gevolg van veranderingen in de windpatronen boven de Stille Oceaan, die de regen van Zuid-Amerika naar Australië verminderen. Dit verschijnsel staat bekend als El Niño en zal leiden tot een verhoogde opwarming en droogte in het Australische landschap. Het Belgische Solar Team, dat voor de negende keer deelneemt aan het WK, zal daarom geconfronteerd worden met extreme hitte, waarbij de temperaturen kunnen oplopen tot wel 45°C.

Extra voorbereidingen

De hoge temperaturen die voorspeld worden, hebben ook een effect op hoe het team zich voorbereidt op deze wedstrijd. Zo hebben ze dit jaar optimaal gebruik gemaakt van een klimaatkamer. In deze kamer wordt er op een gecontroleerde manier gespeeld met de temperatuur en gesimuleerde zonnestraling. Op die manier hebben de Belgen zowel hun batterijpakket als hun zonnepaneel kunnen testen op extreme hitte om er zeker van te zijn dat deze onderdelen hiertegen bestand zijn. Daarnaast heeft het Solar Team dit jaar, na uitgebreid onderzoek, voor het eerst een koelingssysteem voor de batterij geïmplementeerd. Dit zal er voor zorgen dat het batterijpakket desondanks de hitte niet te hard opwarmt, wat een positief effect zal hebben op de efficiëntie van de batterij en ervoor zorgt dat de zonnewagen sneller kan rijden.

“Tijdens het rijden kan het enorm warm worden in de zonnewagen, zeker dit jaar omdat er extreme hitte is voorspeld. Daarom leek het ons nodig om dit jaar verder onderzoek te doen naar een systeem om ons batterijpakket tijdens het rijden te koelen. Dit hebben we uiteindelijk ook geïmplementeerd. Hierdoor kunnen we efficiënt door Australië rijden.”
Wout Deckers (23, Leuven), Elektrisch Ingenieur Innoptus Solar Team

De zonnewagen in Australië
De zonnewagen in Australië

Voornamelijk de piloten, drie studenten van het team, zullen op de proef gesteld worden gedurende de wedstrijd. Tijdens het rijden kan het in de cockpit meer dan 50°C worden. Dit komt doordat de ruimte waar de piloot zit volledig afgesloten is van de buitenlucht, wat belangrijk is voor de aerodynamica van de wagen. In deze ruimte zitten ze soms tot wel 4 uur lang. Als voorbereiding houden ze geregeld ‘hittetrainingen’. De piloten brengen dan onder professionele begeleiding enkele uren door in een sauna terwijl ze racen op een simulator. Daarnaast heeft het team ook voor het eerst koelvesten aangekocht om de lichaamstemperatuur van de piloten gedurende de wedstrijd zo laag mogelijk te houden.

“In de zonnewagen kan het wel 50°C worden. Daarom heb ik afgelopen maanden hittetrainingen gevolgd in samenwerking met Bakala Academy. Tijdens deze trainingen bracht ik een tweetal uur door in een sauna en reed ik terwijl enkele racen op een simulator om te leren gefocust te blijven wanneer het warm is. Dit zal enorm belangrijk zijn tijdens het WK.”
Jef Suy (22, Tienen), Piloot Innoptus Solar Team

Wereldkampioenschap

Zondag 22 oktober gaat de Bridgestone World Solar Challenge van start. 43 teams vanuit 23 verschillende landen nemen het tegen elkaar op tijdens een wedstrijd van 3.021 kilometer door de Australische woestijn. Na een eerste plaats op het WK in 2019, gaat het studententeam opnieuw voor goud.

“De competitie zal net zoals in 2019 sterk zijn, maar we hebben geen bang om onze ambities uit te spreken: wij gaan opnieuw voor goud!”
Cedric Verlinden (23, Holsbeek), Teamleider Innoptus Solar Team

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *