KBVB zet schouders onder Vlaams-Brabantse start-up Tropos AR via accelerator Sportstech Belgium
De Koninklijke Belgische Voetbalbond, technologiefederatie Agoria en Wallifornia hebben de twaalf techstart-ups bekend gemaakt die mogen deelnemen aan het allereerste acceleratorprogramma van Sportstech Belgium. Met dit initiatief, gefocust op de kruisbestuiving tussen de sportwereld en de technologiesector, willen de drie organisaties sportstech start-ups ondersteunen via een intensief begeleidingstraject. De twaalf bedrijven, waaronder drie Vlaamse, krijgen een traject met een lengte van tien weken om hun groei te helpen versnellen.
De Belgische voetbalbond zet samen met technologiefederatie Agoria en Wallifornia zijn schouders onder de Sportstech Belgium-accelerator, een project om België naar de voorhoede van het internationale ecosysteem voor sporttechnologie te katapulteren. Op de planning staan de komende tien weken onder meer mentorsessies, financieel advies, publieke presentaties en een-op-eenontmoetingen met bedrijfsleiders en VC’s van hoog niveau in de sport- en e-sportindustrie.
“Als nummer één van de wereld in het voetbal hebben ook wij er baat bij om de laatste ontwikkelingen op vlak van sporttechnologie van nabij te kunnen blijven volgen. Daarom ondersteunen we dit project waar alle start-ups een training op hoog niveau zullen krijgen. De bedoeling is om op termijn met een aantal aan de slag te gaan en innovaties uit te testen”, klonk het bij Manu Leroy, Director Marketing & Communication KBVB.
Uit meer dan vijftig kandidaten uit achttien landen werden uiteindelijk vier buitenlandse en acht Belgische start-ups geselecteerd om deel te nemen aan de Sportstech Belgium-accelerator die afloopt midden januari 2022. De geselecteerde start-ups krijgen een training op hoog niveau waarin onderwerpen worden behandeld zoals inkomsten en klantenontwikkeling, verkoop en onderhandelingen, imago en marketing, intellectuele eigendom, rechten en data, de oprichting van een onderneming, kapitaal ophalen en bestuur maar ook fanmanagement en contentcreatie.
Drie geselecteerde bedrijven komen uit Vlaanderen: het West-Vlaamse Equicty dat digitale managementoplossingen aanbiedt voor de ruitersport, Tropos AR uit Dilbeekse deelgemeente, Grootb-Bijgaarden, dat augmented reality-toepassingen ontwikkelt voor onder andere de sportsector. Finaal nog het Antwerpse Venly, een blockchaintechnologieprovider die organisaties in staat stelt om, zonder ervaring, met blockchaintechnologie en NFT’s aan de slag te gaan via makkelijk implementeerbare digitale wallets, NFT tools en een eigen NFT marktplaats.
“Augmented Reality, digitale content in de echte wereld, wordt het centrale medium van onze Metaverse-toekomst en zo de opvolger van het door social media gedomineerde internet van vandaag. En waar beter dan de wereld van live sport, om de samenvloeiing van fysiek en digitaal entertainment één te maken. We zijn ontzettend trots dat we dit tijdens dit programma verder kunnen exploreren”, wist Sven Van de Perre, creative director bij Tropos AR.