logo Casalina

Een didactische periodisering voor voetbal een clinic door Nederlandse trainer Anjo Coppus en Benjamin Decat

Een didactische periodisering voor voetbal een clinic door Nederlandse trainer Anjo Coppus en Benjamin Decat
Benjamin Decat en Anjo Coppus brengen coachen dichterbij

Anjo Coppus is als docent lichamelijke opvoeding werkzaam op het Vmbo in Uden. Naast zijn werkzaamheden als docent is hij gepassioneerd voetbaltrainer. De voorbije 25 jaar was hij binnen het amateur en professionele jeugdvoetbal actief bezig om spelers beter te leren voetballen. Het heeft hem ertoe aangezet om een boek te schrijven waarin hij eigen ervaringen op onderwijs- en voetbalgebied samenbracht tot een nieuwe voetbalmethode: Laat ze spelen! Een didactische periodisering voor voetbal.

Hij deelt zijn ervaringen en inzichten graag omdat deze vorm van periodiseren in zijn ogen de toekomst van het trainen kan zijn.

Op zondag 11 juni vullen voetbalspecialisten Anjo Coppus en Benjamin Decat, aangesloten bij RWL Sport, in Wolfsdonk vier uurtjes met uitleg over de didactische periodesering en vooral dat er lessen te trekken en leren vallen uit vooral spelervaring. Meer info omtrent deze clinic valt de vinden op de afbeelding bij dit artikel.

“Het periodiseren van conditie is bij velen van jullie bekend. Het periodiseren van didactiek is iets dat veel minder bekend is. In dit artikel wil ik hier dieper op ingaan en voorbeelden laten zien waardoor een training naast een bredere basis en diepere inhoud ook een sterkere leeromgeving wordt.

Onder didactisch periodiseren versta ik: een jaar of maandplanning maken waarin oefeningen meerdere keren terug komen en spelregels en speldoelen licht veranderen. Dit zodat gewenst voetbalgedrag naar voren komt en er een maximaal leerresultaat plaatsvind op lichamelijk, technisch en tactisch gebied, waardoor vaardigheden en spelinzicht bij spelers toenemen en spelers autonoom beslissingen kunnen nemen en zelfreflectie toe kunnen passen.

Een hele mond vol als je het in een adem uitspreekt. Er bestaan ondertussen vele theorieën over leren, de ontwikkeling van het brein en hoe we met spelers om kunnen gaan om dit proces vorm te geven. In de theoretische onderbouwing van mijn methode gebruik ik niet alleen bestaande en bewezen theorieën, maar ook mijn eigen ervaring als docent LO en coach zorgen soms intuïtief ook voor een goede richting en de bevestiging dat je iets goed doet. Ik deel deze kennis en ervaring graag met jullie zodat onze spelers daar profijt van kunnen hebben”, klonk het bij Coppus.

Deze info en veel meer verschijnt deze maand in het vakblad van de VVON (Nederlands voetbalvakblad voor trainers), kortom het zal de moeite waard zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *