logo Casalina

Belgen op één rit van eindwinst op WK van zonnewagens in Australië

Belgen op één rit van eindwinst op WK van zonnewagens in Australië
De Belgische zonnewagen moet nog één rit succesvol afwerken
Het Innoptus Solar Team start morgen als leider aan de laatste 213 kilometer van de Bridgestone World Solar Challenge, het wereldkampioenschap voor zonnewagens. Hun grootste concurrenten, het team uit Twente, kwam vandaag even dichter maar kon deze inhaalrace niet volhouden en vertraagde. Ondanks de hevige wind, konden de Belgen hun snelheid aanhouden dankzij de vernuftige vin aan hun zonnewagen.
De studenten van de KU Leuven startten vanochtend met een voorsprong van 24 kilometer op hun grootste concurrent, het team uit Twente. De Nederlanders zetten ook vandaag hun inhaalrace van gisteren verder en konden doorheen de dag heel wat kilometers goedmaken. Op het einde van de dag moesten ze hun inhaalrace staken en konden de Belgen hun voorsprong terug vergroten. Het team uit Twente strandt op 39 kilometer van de Belgen. Beide teams bewandelden de afgelopen dagen een ander pad op strategisch vlak. De studenten van de KU Leuven konden vandaag de vruchten plukken van hun gevolgde strategie.

“Solar Team Twente heeft in het eerste deel van de dag de afstand ten opzichte van ons team verkleind. Daarna stak de wind nog meer op, maar door ons geheime wapen, de vin, konden we zeer stabiel blijven rijden. Hierdoor hebben we de voorsprong weer kunnen vergroten. Nu staan we hier te genieten van onze laatste avondlading op ongeveer 200 kilometer van het einde met een kleine 25 minuten voorsprong”, wist ​Ebert Kiekens (22, Geel), elektrisch ingenieur bij het Innoptus Solar Team

Wind

Vanochtend werd al snel duidelijk dat de wind een belangrijke rol ging spelen. Deze kwam in de namiddag zelfs nog meer opzetten. De Belgen konden hun snelheid aanhouden door het gebruik van hun vin. Deze vin zorgt voor extra stabiliteit waardoor ze niet moesten vertragen. Hierdoor konden ze hun voorsprong terug opbouwen.

De ingenieursstudenten kwamen deze winderige dag echter niet zonder kleerscheuren door. Door de krachtige zijwind kwamen de wielkappen twee keer los van hun zonnewagen, de Infinite. Deze kappen bedekken de wielen en zorgen ervoor dat de auto gestroomlijnd blijft, wat resulteert in een lager energieverbruik tijdens het rijden. Gelukkig waren de teamleden goed voorbereid op dergelijke situaties en konden ze snel ingrijpen om dit probleem te verhelpen, waardoor er weinig tijd verloren ging tijdens deze procedure.

“Door een combinatie van sterke zijwinden en de grote road trains die op de weg rijden, is er vandaag een wielluikje van de wagen losgekomen. Gelukkig zijn we hier goed op voorbereid en heeft de technische crew dit snel kunnen oplossen en vervangen”, aldus ​Stijn Vos (24, Mortsel), aerodynamisch ingenieur bij het Innoptus Solar Team.

Vooruitblik

Morgen belooft het een spannende eindsprint te worden. Beide teams zijn aan elkaar gewaagd. Het komt erop aan om het hoofd koel te houden. Elke seconde telt, er is geen ruimte voor fouten. Met nog 213 km te gaan zullen beide teams alles op alles zetten. De teamleden hebben vertrouwen in hun strategie. Ze hopen morgen als eerste over de finish in Adelaide te rijden en zo hun felbegeerde wereldtitel opnieuw mee naar huis te nemen.

“De competitie blijft hier supersterk op de Bridgestone World Solar Challenge, maar als we morgen het hoofd koel houden en onze eigen strategie blijven volgen dan geloof ik er absoluut in dat we de wereldtitel opnieuw naar België kunnen brengen”, besloot ​Cedric Verlinden (23, Holsbeek), teammanager bij het Innoptus Solar Team.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *